poniedziałek, 24 stycznia 2011

"Bo we mnie jest seks..."

Niegdyś tymi słowami piosenki czarowała nas Kalina Jędrusik. Dziś, tak zdają się do nas niemo krzyczeć billboardy, reklamy w gazetach lub Internecie.

Jak to możliwe, że łyżka, widelec czy też nóż mogą wywoływać skojarzenia erotyczne? Albo zaciągnięty hamulec ręczny? Na co dzień postrzegamy owe przedmioty zgodnie z ich przeznaczeniem, czyli przy pomocy sztućców spożywamy pokarm, a dotykając drążka hamulca ręcznego nikt nie doznaje głębszej ekscytacji.

Nieco inaczej sprawa przedstawia się w reklamie zewnętrznej, która opiera się na perswazji nie tylko słownej czy werbalnej, ale również wizualnej. Ta ostatnia, w razie potrzeby, ewokuje seksualne skojarzenia. A skoro potrzeba jest zawsze, nic dziwnego zatem, że i twórcy reklamy swoim wykreowanym przekazem oddziaływają na naszą niewinną podświadomość.

Tym samym motyw erotycznych skojarzeń ma na celu o wiele dalej idące implikacje. Jeśli reklamowane przedmioty wywołują przyjemne skojarzenia, to stają się po prostu dla nas bliższe, co powoduje szybsze podjęcie decyzji o ich zakupie. Tym samym gra zmysłów, jako sposób komunikowania się, jest zjawiskiem zataczającym coraz szersze kręgi. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest niewątpliwie rozwój niektórych segmentów rynku, np. bielizny, kosmetyków do pielęgnacji ciała, a nawet środków antykoncepcyjnych lub leków pobudzających sprawność seksualną. Do niedawna były to tematy tabu, dziś są postrzegane przez społeczeństwo jako mniej kontrowersyjne. I o ile problem, czy reklamowany produkt, nie jest dla nas sporny, to już styl ich prezentacji może szokować, a nawet naruszać normy moralne.

Niebywałe, iż przedmioty codziennego użytku mogą zostać zaprezentowane w tak niecodzienny sposób, iż seksualny podtekst nasuwa się sam. Poniższe przykłady reklamy zewnętrznej potwierdzają ten fakt.

Restauracja w Brazylii
Propozycja kulinarna z okazji Walentynek

Restauracja w Brazylii
Propozycja kulinarna z okazji Walentynek
 
Restauracja w Brazylii
Propozycja kulinarna z okazji Walentynek
 
Lubrykant o smaku truskawkowym


i malinowym...

Brytyjska prywatna Szkoła Tańca
(reklama widoczna z samolotu)

Prezerwatywy Kama Sutra - smak czekoladowy

Prezerwatywy Kama Sutra - smak truskawkowy

Prezerwatywy Kama Sutra - smak waniliowy


Volvo, slogan "We are just excited as You"
Co widać na powyższym zdjęciu ;)

2 komentarze:

  1. HAHAHA, przewijając stronę nie myślałem, że jakiekolwiek zdjęcie mnie zaskoczy. Ostatnie zaskoczyło :) Te sztućce wg mnie trochę naciągane, może oprócz nielicznych przykładów. Lody też działają chyba w odpowiedni sposób, tak jak truskaweczka :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ogłoszenia Radom
    - Radom Lokalne, Ogłoszenia na witrynie są rozmieszczone w wielu kategoriach tematycznych takich jak np.: społeczność, sprzęt elektroniczny, nieruchomości Radom, oferty pracy z Radomia czy turystyka. Ponadto, w wortalu dodano wtyczki społecznościowe tak znanych serwisów jak twitter, google+ oraz facebook. Na stronie istnieje możliwość wyróżniania umieszczonych ogłoszeń i uzupełnienia ich przez dodanie fotografii. Dzięki częstym odwiedzinom strony każdy odnajdzie chętnego do kupna przedmiotu w Radomiu. Zapraszamy na Radom Lokalne
    - Darmowe ogłoszenia Radom.

    OdpowiedzUsuń